Sala integracji sensorycznej
W Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Opocznie została uruchomiona sala do terapii integracji sensorycznej. W szkole szczególną opieką otoczone są dzieci wymagające dodatkowej pomocy, która stymuluje i wspomaga ich wszechstronny rozwój. Uczniowie którzy posiadają zalecenia z poradni PPP od września 2019r. mogą uczestniczyć w terapii integracji sensorycznej. Podczas zajęć dostarcza się dziecku kontrolowanej ilości wrażeń zmysłowych z różnych modalności - z systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, wzrokowego, węchowego oraz słuchowego. Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia i przetwarzanie ich w mózgu. Wpływa ona także na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka oraz jego zdolność do nauki. Nie ma tu tradycyjnego nauczania, dziecko nie uczy się konkretnych umiejętności, a poprawa w nauce
i funkcjonowaniu jest następstwem prawidłowej integracji zmysłów poprzez dostarczanie odpowiednich bodźców. Przy zaburzonej integracji sensorycznej dziecko ma problemy
z właściwym reagowaniem na określone sytuacje (w nauce i zachowaniu). Podczas terapii integracji sensorycznej pobudzamy mózg do prawidłowego odbierania i przetwarzania bodźców, co w konsekwencji wpływa na ogólną poprawę funkcjonowania psychomotorycznego. Zajęcia terapii odbywają się raz w tygodniu przez 45 min w sali integracji sensorycznej na specjalistycznym sprzęcie stymulującym wszechstronny rozwój dziecka.
Zajęcia prowadzi pani Ewa Kwaśniak- Rożej, mgr pedagogiki specjalnej o specjalizacji oligofrenopedagog, dyplomowany terapeuta integracji sensoryczne.