"Edukacja szkolna na miarę XXI wieku”
W okresie od 01.05.2022 do 31.10.2023 Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Opocznie realizuje projekt pt.: "Edukacja szkolna na miarę XXI wieku”, przy wsparciu finansowym programu Erasmus +, w ramach AK1- „Mobilność kadry edukacyjnej”. Szczególnie cieszy nas fakt, że jako jedyna szkoła w powiecie Opoczyńskim otrzymaliśmy grant. W planie projektu znalazły się określone i długofalowe działania w celu poprawy jakości pracy szkoły i współpracy międzynarodowej poprzez zwiększenie umiejętności i kompetencji nauczycieli, wprowadzenie nowych, atrakcyjnych metod nauczania, udział w kursach metodycznych nauczycieli, , stosowanie na lekcjach nowoczesnych narzędzi ICT, uatrakcyjnienie zajęć dydaktycznych.
Projekt zakłada udział 13 nauczycieli w szkoleniach we Włoszech. Będą to szkolenia z zakresu poniższych kompetencji:
- Przygotowanie uczniów do korzystania ze stron internetowych Web 2.0, z rozszerzonej rzeczywistości i do kreatywnego przygotowywania własnych materiałów cyfrowych.
Opis celu: Żyjemy w czasie trwania czwartej rewolucji przemysłowej związanej z rozwojem Internetu. Potrzebne jest więc wykorzystywanie na zajęciach najnowszych technologii TIK: Web2, rozszerzona rzeczywistość, twórczość multimedialna. Są to technologie znane lub z pewnością w najbliższym czasie będą poznane i używane przez uczniów i traktowane jak naturalne narzędzia stosowane w życiu codziennym. Nauka przy ich użyciu będzie bardziej efektywna, bo nowoczesna i bliższa uczniom w porównaniu z lekcjami tradycyjnymi. Po przeprowadzeniu ankiety wśród uczniów ponad 87 % odpowiedziało, że brakuje im zajęć tego typu innowacyjnych i ciekawszych niż podstawy z informatyki. Sposobem do osiągnięcia celów projektu będzie realizacja zmodyfikowanych programów nauczania zajęć komputerowych i informatyki w ciągu roku szkolnego w klasach I - VII.
- Integracja edukacji na świeżym powietrzu z edukacją ekologiczną.
Opis celu: Chcemy, aby edukacja na świeżym powietrzu nie tylko pomagała uczniom dostosować się do otoczenia, ale także odegrała ważną rolę w wprowadzaniu tego, czego uczą się w klasie, do prawdziwego życia. Naszym celem jest zintegrowanie działań edukacyjnych na świeżym powietrzu z naszymi programami edukacyjnymi. Mamy nadzieję, że działania te w dużym stopniu przyczynią się do rozwoju osobistego i społecznego uczniów. Chcemy, aby uczniowie, którzy często spędzają czas przed monitorami miała większy kontakt z naturą, ponieważ zajęcia poza murami szkoły pozwalają uczniom na przystępne i efektywne przyswajanie wiedzy. Uczniowie coraz częściej mają problemy z nawiązywaniem kontaktów między ludzkich, dlatego też poprzez organizację takich zajęć chcemy ich uczyć pracy w zespole i społecznej aktywności np. przy akcjach ekologicznych
- Praktyki i polityki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami w kontekście europejskim.
Opis celu: Zaplanowane jest uczestniczenie trzech nauczycieli i dyrektor szkoły w kursie. Po zakończeniu szkolenia przeniesiemy nowo zdobytą wiedzę do naszej placówki. Zainicjujemy wśród pozostałych nauczycieli nowe perspektywy kształcenia. Wprowadzimy poznane metody i formy kształcenia specjalnego w klasach integracyjnych. W dwóch grupach wiekowych tj. Kl. O-III oraz kl. IV-VIII będą przeprowadzone zajęcia z kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Dodatkowo na wszystkich zajęciach postaramy się rozwijać umiejętności uczniów w zakresie wyrażania uczuć i emocji. Zastosujemy metody tworzenia integracji, solidarności, współpracy w szkole w celu zapewnienia wysokiej jakości nauki uczniom ze specjalnymi potrzebami. Zaprojektujemy własną ścieżkę nauki i nauczania. Wykorzystamy mentoring w edukacji specjalne. Zajęcia te będą obejmowały uczniów z niepełnosprawnościami, ale także Romów.
Uczestnikami projektu są: nauczyciele języka angielskiego oraz niemieckiego, nauczyciel biologii, matematyki, nauczyciele wspomagający, nauczyciel przedszkola, dyrektor, nauczyciele informatyki.